BT-24 Oktober ’88 – sp

Haast

Het verhaal gaat dat lieden die de TT in Assen bezocht hebben met vreselijke snelheden naar huis rijden omdat ze net gezien hebben hoe het moet.
Over het algemeen is dat natuurlijk niet zo, maar dit jaar ging dat wel op voor de 26-jarige Jean Louis Marie S. Hij spoedde zich met 250 km per uur over de A50 richting Belgica, waar hij woont.
Niet alleen reed hij dus veel te hard, ook inhalen aan alle kanten en over de vluchtstrook blazen behoorden tot zijn repertoire. Even na zessen werd hij gesignaleerd door een vliegtuig van de AVD uit Driebergen. Die schatte dat ie wel 250 kilometer per uur reed. Het vliegtuig bleef hem volgen en gaf zijn positie door aan de motorbrigade van Apeldoorn, die hem staande hield en mee nam naar Het Buro en hem daar in het Engels ondervroeg. Jean Louis ontkende noch bekende het ten laste gelegde. Vervolgens belde de politie de Officier van Piquet, maar die was niet bereikbaar (zelf naar de TT geweest natuurlijk en nog onderweg met 120 km/u) zodat er geen à contant boete geëist kon worden. Nadat er procesverbaal opgemaakt was werd de snelle Belg ‘heengezonden’.
Volgens Peter Dille, woordvoerder van de Apeldoornse gemeentepolitie, komt dit soort extreem rijgedrag zelden voor. Wat voor straf Jan Louis mag verwachten wist heer Dille niet, dus toen met Het Parket in Utrecht gebeld. Daar heb ik tien minuten (inclusief 2 x 3 minuten wachten) gesproken met de assistente van de officier van justitie maar informatie afschuiven, ho maar.
Jean Louis Marie S. meldt u bij de redactie van Bigtwin, wij willen graag weten hoe het u vergaan is! Overigens reed (rijdt?) Jean Louis een Yamaha FZR 1000 en daarvan wordt als topsnelheid 265 km/u opgegeven. Hij reed dus niet eens volgas!

Grote lul

Een Engelse fietsendealer uit het midden des lands beweert zo groot geschapen te zijn dat ie geen kapotjes kan kopen in zijn maat. 
Af en toe heeft ie toch zo’n ding nodig en dan neemt ie een binnenband van een bekend Engels merk (nee, nee, geen reclame in deze column als er niet dik voor betaald wordt). Daar knipt hij een stuk tussenuit en dan maakt ie aan een uiteinde een knoop. Of ie daarvoor 16, 18 of 19 inch binnenbanden neemt wou ie niet zeggen, wel dat ie het stuk met het ventiel niet gebruikt.

Bilsport

Half juni samen met de Kvinna per Engelse sportmobiel de aspirantschoonmoeder in Sverige opgezocht. Onderweg van Brötjemark naar Örebro begint de sportmobiel bij gas afsluiten hard te knallen. Nadere inspectie leert dat het uitlaatspruitstuk bezig is door midden te scheuren. Ik zeg tegen de Kvinna (kvinna is Zweeds voor vrouw) dat wij op zoek moeten naar een kleine werkplaats, de dorpssmid of zoiets, met lasapparaat en zonder computer, zodat ze ons snel kunnen helpen en wij spoedig de reis kunnen vervolgen. Wij vinden een Bilverkstaedt en dat betekent Autowerkplaats (Bil is een afkorting van automobil – soort turbotaal dat Zweeds- en bilvask betekent dus autowasplaats, en bilsport is dus niet de naam van een homoblaadje maar de naam van een gerespecteerd automobielmagazine.) Onder het motto niet lullen maar doen bakt de bilspecialist met grote vaardigheid de gescheurde pijp weer aan mekaar en dat heeft meer dan 2000 km gehouden. Slechts een half uur later en omgerekend een geeltje lichter zijn wij weer op pad. Lang leve de kleine werkplaats, zonder receptie en zonder computer.

Öl en lekker rijden

Voor het bier moet je er – zoals bekend – niet zijn, daar in het verre Zweden. Reteduur en alleen daarom al niet meer lekker. Aan het eind van een echte warme middag hield ik het niet meer en bestelde op een terras een halve liter öl en die kostte 15 (vijftien!) gulden. De redelijke maaltijd die ik daarna consumeerde kostte maar iets meer.
Dat dat spul zo duur is komt o.a. omdat de Zweedse socialistische regering het beste voor heeft met z’n landgenöten en daarom zit er heel veel belasting op alcoholica (fles whisky 80 piek) teneinde het volk er vanaf te houden. 
Daarom zuipen de zweden zelfgestookte neuten en drinken laffe supermarktbiertjes op straat. Een gezellig kroegleven zoals je dat in NL vindt van de grootste stad tot het kleinste gat moeten de Zweden dus node ontberen. Alleen de echte rijke stinkends hebben schijt aan de hoge horecaprijzen en dat heeft natuurlijk niets meer met socialistische principes te doen. Wel is Zweden een Ideaal Land voor de beginnende motorrijd(st)er; brede en goede wegen met weinig verkeer en het verkeer dat er is heeft meestal weinig haast en gedraagt zich zeer correct. Van hart aanbevölen.

Share this: