BT-9 Mei ’87 – sp

MOTORRIJDERS AKTIE GROEP

Het wordt tijd voor een Motorrijders Aktie Groep. Ho, niet schrikken en ook niet direct roepen dat dat jou niks aangaat want het gaat elke motorrijd(st)er aan. Doorlezen dus. Ik zit zelf te denken aan een Ollandse variant op de Amerikaanse: ‘ABATE’ (A Brotherhood of Bikers Against Totalitarian Enactment) of de Engelse: ‘Motorcycle Action Group’. Misschien is het zelfs mogelijk – in ieder geval is het wenselijk – om een Europese variant van ‘ABATE’ op te zetten.

ABATE in de States is een club met 42 afdelingen, ofwel bijna elke staat heeft z’n eigen afdeling, die zich verzetten tegen maatregelen en wetten die de vrijheid van de motorrijder beperken. Het bekendst is deze club doordat ze Helmet Laws bestrijden (en vaak met succes!) maar ze zijn op allerlei gebied actief; tegen plaatselijke APK’s, advertentiecampagnes die automobilisten bewust moeten maken van de aanwezigheid van motorrijders op de weg. Bepleiten van zwaardere straffen voor automobilisten die als gevolg van slordig rijden en slecht om zich heen kijken motorrijders plat rijden (“k had em nie gezien… iedereen die al een tijdje rijdt heeft deze kutverontschuldiging wel eens gehoord). Rijlessen voor beginners en gevorderen etc. Je kunt naast je w.a.-verzekering een rechtsbijstandverzekering afsluiten maar die beperken zich tot verkeersongelukken en de afhandeling daarvan.

Dat is niet genoeg want er zijn veel meer zaken te bedenken waarmee we op korte dan wel lange termijn moeilijkheden kunnen verwachten. Bovendien zijn ons de afgelopen jaren al een aantal ongemakken in de maag gesplitst. Ik noem als voorbeeld een paar dingen waarvoor we zouden kunnen knokken; géén APK voor motorfietsen, weg met de BVB en als ‘t even kan, weg met de helmdraagplicht en als dat niet lukt dan in ieder geval voorkomen dat de intergraalhelm ooit verplicht zou worden. Pompen openhouden waar ze gelode benzine blijven verkopen etc. Vul zelf maar verder aan.

Dit betekent dat er een organisatie moet komen die bijvoorbeeld advocaten kan inhuren en die zich op een of andere manier politieke macht verwerft. Bij een Europese organisatie denk ik aan bijvoorbeeld een rechtshulp-ter-plekke-deal. Een kaartje met telefoonnummers van advocaten overal in Europa die je kunnen helpen als je moeilijkheden met douane of de plaatselijke plietsies hebt.

Een paar jaar gelden heb ik twee uur doorgebracht in een douanekantoortje aan de Belgisch-Franse grens omdat ik een knipmes bij me had waarvan het snijgedeelte twee centimeter langer was dan de breedte van m’n handpalm. Dat mocht niet volgens een Franse wet uit 1892. Boete van 300 francs en m’n mes in beslag genomen. Belachelijk natuurlijk want knipmessen zijn overal in Europa te koop. Sterker nog, ik had dit mes het jaar daarvoor van mijn broer gekregen die in Frankrijk woont en het daar ook gekocht had!Je staat voor lul – letterlijk en figuurlijk – want ze moesten zelfs in onze konten kijken. Foute deal natuurlijk, 300 franken betalen, je in je kont laten kijken, je knipmes achterlaten (ter waarde van 120 francs) zodat zij het ‘s avonds in de kroeg kunnen verpatsen. En je kan er niks tegen doen!

Een goeie nationale en een internationale organisatie dus met advocaten en dergelijke. Dat is niet niks en een hoop werk. Een hoop werk heb ik al en daarom neem ik het initiatief niet. Als er anderen zijn die hier veel vrije tijd en energie in willen steken moeten ze naar Bigtwin schrijven. Van Scooter hoorde ik net dat er mannen in NoordHolland zijn die plannen hebben in die richting. In het geval van voldoende reacties organiseert Bigtwin de eerste bijeenkomst waarop we kunnen bekijken hoe de Motorrijders Actie Groep er uit moet gaan zien, wat ie doen moet, wie wat betaalt enzovoort. Als dit allemaal van de grond komt stelt Bigtwin met genoegen ruimte beschikbaar voor Nieuws.

Waar het in het kort allemaal om gaat is dat je op de motorfiets van jouw keuze kunt gaan waar je wilt, in de outfit die jij wilt. En voor zo weinig mogelijk geld en met zo weinig mogelijk stront. Amen.

Share this: