Lena met Boxer BMW BT Februari ‘89 – sp

Beroemde zangeres met boxer

Zowel de beroemde zangeres als ondergetekende willen nog weleens een pintje vatten in de BEAM- die ontzettend gezellige motorclub in de Amsterdamse Jordaan- en al weer een tijdje geleden vertelde ze dat ze een plaat aan het opnemen was en kortgeleden hadden ze er ook een videoclip bijgemaakt. Of ik daar es naar wou kijken en luisteren en of ik er dan een stukkie over wou schrijven in Bigtwin. De plaat is een soort modieuze rap geworden die prima klinkt en de clip is gewoon leuk om naar te kijken. Terwijl ik bij de buurman naar zijn video zat te kijken – zo gaat dat; wel een video, geen Harley – dacht ik daar moeten we een iets groter artikel van maken met meer foto’s en zo.”
Omdat de rap over Amsterdam gaat gingen we op zoek naar zeer amsterdamse lokaties en zo kwamen we bij de Stopera. Dat gebouw zelf vind ik heel erg lelijk – al was het alleen maar omdat het zo duur is geworden dat de BEAM zijn subsidie kwijt dreigt te raken – maar bijna alles er om heen is dik voor mekaar. We wilden het parkeerterrein van de Stopera op met één auto en één motorfiets maar dat mocht niet van de slagboomambtenaar. Lena gaste alvast het terrein op en ik ging de auto wegzetten. Toen ik even later lopend langskwam mompelde Sjaak Slagboom nog wel “Mooie dame meneer” maar hij kon het allang niet meer goed doen bij mij.
Een Belangrijke Pipo in een Limo met politieescorte mocht wel het terrein op en werd zelfs verwelkomd door een militaire blaaskapel. De motorplietsies in de hoofdstad rijden ook boxer BMW’s en na afloop van hun taak wilden ze graag een praatje maken met Lena. Met haar op de foto in Bigtwin dat leek ze ook wel wat (Bigtwin kenden ze wel maar ik werd gelukkig niet herkend. Ha, ha).

We laten de Beroemde Zangeres van Amerikaans-Italiaanse afkomst zelf aan het woord in bijna foutloos Nederlands: “Eigenlijk wil ik al vanaf mijn vierde jaar motor rijden. Ik was op vakantie met mijn ouders in Italië (waar zij vandaan komen) en mijn stuk van een neef liet mij zijn Vespa sturen. Ik vond het een fantastisch gevoel. Lekker snel en vrij. In New York waar ik geboren en opgegroeid ben had ik weinig kansen om motor of scooter te rijden. In Amerika was het iets wat een vrouw niet deed. Ideeën over wat vrouwelijk is of niet, zijn daar veel duidelijker. Nu is het wat meer geaccepteerd. Toen ik een tiener was vond ik veel dingen die jongens deden leuker; ik wilde drummen en motorrijden. Toen ik een aantal jaren geleden naar Nederland kwam wonen en kennis maakte met Iwan, die een soort BMW caféracer reed, was het raak. Ik wilde direkt leren rijden.”
Lena’s eerste motor was een ouwe Jawa maar daar heeft ze weinig goeie herinneringen aan. Ze denkt dat ze meer kilometers geduwd als gereden heeft.
Al gauw moest de Jawa het veld ruimen voor een BMW. Die keuze lag voor de hand, omdat de meeste van haar motorvrienden ook BMW rijden. De eerste rit ging naar de Stoned Heads in Uithoorn. Ze drinkt daar een paar glazen bier en als ze wegrijdt komt iedereen naar buiten om te kijken. Door onvoldoende ervaring maakt ze een fout en gaat onderuit. Iedereen lachen natuurlijk. Schade aan Lena en de BMW was te verwaarlozen gelukkig.

“Ik ben nu meer gewend aan mijn BMW. Ik hou van haar, ik kus haar elke rit en ik zou niet zonder kunnen. Ze heeft mij ook de eerste prijs laten winnen voor de meest originele fiets toen ik als grap een zebrabont overtrek voor haar gemaakt had met bijpassend helmhoesje. Dat overtrekken is niet zo gek, want ik heb een patroon en ik kan mijn motor’s uiterlijk veranderen met aan- en uitkleden en dat is veel goedkoper als steeds nieuw spuitwerk, bovendien hoef ik niet bang te zijn voor krassen.” Lena heeft zelf zitten hakken (choppen dus) aan het achterframe, dat moest korter en minder zwaar worden. Het kleine achterlicht noemt ze een “frans tomaatje, niet echt veilig maar zeer schattig,”
Misschien zou ze haar BMW wel voor een MV Agusta willen ruilen, maar daar zou ze toch eerst hard over moeten denken. “Dankzij mijn motoren, mijn lang donker haar, ben ik een paar keer voor films en video’s en dit motorblad gevraagd, ik heb mijn motor gereden in mijn eigen video die “Forget about New York” heet. Uitlaatgeluiden in die video komen van Iwan’s BMW en als je goed kijkt zie je Pepijn en Froit door het beeld flitsen met een zijspancombinatie. Pepijn Spoor en ik hebben ook onze motoren gereden als witte wiven.” Al snel na aanschaf moest de R90/6 gereviseerd worden en bij gelegenheid is ie opgeboord tot 1000 cc. Het stuurtje dat de motor zo’n compacte ‘look’ geeft komt van een K 100 RS.

Share this: